Grönt är skönt

Jag satt och drack lite grönt te nu på morgonen, och började fundera vad grönt te egentligen är bra för. Så jag bestämde mig för att kolla upp det. Jag googlade mig iväg, och hittade några sidor som jag tyckte var riktigt bra. -> http://www.nyfikenvital.org/?q=node/86

Grönt te

När grönt te tillverkas ångas bladen (den japanska metoden) eller hettas upp med varm luft från en eld (eldas). Värmen stoppar enzymernas aktivitet i bladen. Bladen dör snabbt.

Den snabba döden bevarar de fenolföreningarna som står för den positiva effekt.

  • Grönt te skyddar huden, (bla. från UV strålning)
  • Grönt te mot akne
  • Grönt te mot solbränna
  • Grönt te mot trött ögon
  • Grönt te piggar upp fötterna
  • Grönt te och rakning

Dessa studier har visat att åtminstone följande cancerformer förkommer i mindre omfattning ju mer grönt te som dricks:

  1. Bröstcancer.
  2. Cancer i äggstockarna.
  3. Prostatacancer.
  4. Leukemi.
  5. Levercancer.
  6. Mag- och tarmcancer.
  7. Lungcancer.
  8. Munncancer.
  9. Hudcancer.

Punkterna tar aldrig slut, så varför inte börja dricka grönt te? Själv dricker jag grönt kvitten, ett riktigt gott te som jag köpt på min mamis affär. Riktigt mumma!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback