Flugan i mitt kök.

Nu är det så här, att jag har en fluga som flyger runt uti köksfönstret., en väldigt irriterande fluga för den delen. Och nu är frågan den, om jag ska döda den och låta den slippa allt lidande, om den ska få sjäåvdö eller ska jag  försöka få tag i den och släppa ut den i det fria? Det är en väldigt svår fråga att besvara..
Jag börjar tänka på karma och hinduismen.
- Som man bäddar får man ligga.
- Som man sår får man skörda.
Om jag dödar den, kommer det hända något dåligt i min nästa liv. Jag kommer antagligen födas till något sämre, som en mask eller något liknande. Men vem vet, maskar kanske trivs jättebra, och vem säger att de inte har lika trevligt som oss människor? Och vem säger att det är sämre att vara mask än människa? Alla är väl lika mkt värda, om jag inte minns helt fel.

Den här masken kanske var en människa i något av dens tidigare liv, dvs för jättelängesedan, så om jag mosar den..  skulle jag i grund och botten mosa en människa fast i en annan skepnad. Därför har jag bestämt mig för att vara snäll, och bara låta den vara och leva sitt liv utan min påverkan. Det blir nog bäst så, för både mig och flugan.
 Måste ju tänka på mitt karma, vill ju uppnå brahman eller nirvana.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback